torsdag 18 september 2008

Fredagstema!

Jag tänkte haka på fredagstemat den här veckan Dagens fredagstema handlar om en sång som man tycker representerar ens land och region. Jag kunde inte välja en utan det blev ett helt gäng med låtar.

Först ut måste ju Waltzing Matilda vara som är en country folk song och som kallas Australiens inofficiella nationalsång. Här kan man lära sig lite rolig slang om man vill!

Waltzing Matilda


Advance Australia Fair, Australiens officiella nationalsång, är ganska pampig. Den komponerades av en skotte vid namn Peter Dodds McCormick och framfördes för första gången 1878. Det dröjde ända till 1984 innan den blev Australiens officiella nationalhymn och detta skedde efter omröstning. Motståndarna var God Save the Queen och Waltzing Maltilda. Jag som är en riktigt sucker för manskörer och högtidlighet blir ju självklart tårögd när jag hör den.

Advance Australia Fair


Didgeridoo tror man kan vara världens äldsta blåsinstrument. Den har använts i ca 1500 år. Tar man färjorna från Circular Quay i Sydney under turistsäsongen är det svårt att undvika att få höra en didgeridoo.

Australian Aboriginal music Didgeridoo


INXS bildades 1977 här i Sydney. Jag minns inte riktigt när jag började lyssna på dem men några av de första låtarna jag gillade var Listen Like Thieves och New Sensation. Sedan radade de upp hit efter hit. Jag såg dem live på Roskildefestivalen 1988 vilket var en häftig upplevelse.

INXS New Sensation


INXS Never tear us apart


Alla har nog hört Beds are burning med Midnight Oil. Sångaren, Peter Garret, är en man som engagerat sig för Australiens ursprungsbefolkning och framför allt miljön. Han har arbetat politiskt jäms med musikerkarriären och är nu miljöminister i Labourregeringen.

Midnight Oil Beds are Burning


Det går inte att skriva ett inlägg om Aussiemusik och utesluta AC/DC. De bildades 1973 av bröderna Angus och Malcolm Young. De har kallats pionjärer inom hårdrock och heavy metal men anser sig själva alltid ha spelat rock´n roll. På Powerhouse museum kan man beskåda en av Angus Youngs gitarrer.

AC/DC Highway to Hell


Men at Work´s Down Under har varit en av mina tidigaste favoritlåtar! Jag vet inte särskilt mycket om bandet men låten är fortfarande en av mina absoluta favvosar!

Men at Work Down Under


Sist, och antagligen minst, ut får bli Kylie, Australiens okrönta drottning. Kylie slog igenom 1986 som skådis i såpan Neighbours. Hon skrev skivkontrakt med Stock, Aitken and Waterman och släppte I should be so lucky, 1987. Sedan har hennes karriär mer eller mindre gått spikrakt. Hon drabbades av bröstcancer 2005 men har nu återupptagit sin musikkarriär. Jag gillar speciellt den här låten då den har lite discoinfluenser. Den gick varm på vår bröllopsfest.

Kylie Spinning Around


Jag skulle kunna lägga upp ett helt gäng till men då tror jag att ni tröttnar. Så det var allt från mig.

13 kommentarer:

Petchie75 sa...

Vad roligt att du hoppar på fredagstemat!! Och tänka sig att det redan är fredag hos er ;-) Här är det ju knappt torsdag.. eller, ja det är torsdag förmiddag.
Jag gillar Waltzing Matilda, och Advance Australia Fair kommer jag ihåg från min australiensiske "bror", han hade med sig både en flagga och ett kasssettband med nationalsången när han kom som utbytesstudent till Sverige.
INXS är så bra, min favorit är Mystify (eller Never tear us apart).
Jag visste inte att sångaren i Midnight Oil är miljöminister! Vi sjöng Beds are burning på mitt konfirmationsläger - ha ha, roligare än psalmer ;-)
Ha en fin helg!
Kram

Victoria sa...

Haha, Walzing Matilda, det kände jag en tjej som kunde sjunga baklänges! Knasigt men roligt. Jag gillar också Men at Works Down Under och Beds are Burning med Midnight Oil, det är mina absoluta favvosar!!
Trevlig helg!
//Vic

Fritt ur hjärtat sa...

Hej kul att du är med Jag har postat mitt inlägg men det kommer 00:05:-) då sover jag! Jag har skrivit in dig som deltagare. Kul musik du valt, kan konstatera tt vi har väldigt lika musiksmak!! Har använt de flesta i mina spinnpass och Didgeridoo är vi profslyssnare på här i Uddevalla för vi har Lars Walin som till och med gett ut en skiva!!!

Anne sa...

Mmmm, många gamla godingar här! Jag visste faktiskt inte att AC/DC är från Australien, det borde man väl veta men jag skyller på att de aldrig tillhört mina favoriter men det är ju ett stort klassiskt band så man borde väl ändå veta varifrån de är...

Pseudonaja sa...

Midnight Oil var bara såååå bra!
Kolla in Ghostwriters, som är Rob Hirsts band. Hirst spelade trummor i Midnight Oil och stod även för en stor del av låtskrivandet.
Med i Ghostwriters finns också Martin Rotsey, som spelade gitarr i Midnight Oil

aussiekicki sa...

Petra: Tack! Jag har tänkt ett tag att göra det och fick ett ryck igår. Visst är det lite spejsat med tidsskillnaden!
Waltzing Matilda är härlig att sjunga med i, speciellt nu när man vet vad den handlar om!
INXS har varit en favorit i ganska många år nu. De håller än.

Victoria: Baklänges!!! Haha, vilket partytrick!! Vi har samma musiksmak hör jag!! Ha en trevlig helg du med!!

Fritt ur hjärtat: Tack! Jag har valt musik som jag gillar och gärna lyssnar på ibland. Vi ska köpa med oss en riktig didgeridoo som går att spela på när vi väl flyttar hem igen. Får se om vi lyckas få något ljud ur den! ;-)

Anne: AC/DC har kultstatus i Australien och i Melbourne gick vi förbi en liten gränd som heter AC/DC lane. Lite futtig egentligen, med tanke på hur populära de är borde de få ett eget torg eller liknande.

Pseudonaja: Eller hur!!! Jag var helt såld på dem när de var som störst!Ska definitivt kolla in de banden som du rekommenderar!

Annika sa...

Down Under är SÅÅÅÅ BRA!!! Men at Work! ÄLSKAR den!!
INXS är också bra. Kylie har en hel del väldigt BRA låtar, måste jag säga.
Jag visste inte heller att AC/DC kommer fr Aus. Surprise. har en make som är bra förtjust i dom.
Trevlig helg!!

Marianne sa...

Midnight Oil! Å de är ju (var?) så bra! Tänk att han är miljöminister! Går det alltså framåt med stormsteg på den fronten nu? Eller har han somnat av när han har fått makt som de flesta andra?

Inte heller jag visste att AC/DC var från Down Under. Men så har jag kanske aldrig riktigt brytt mig så mycket om dem och stönar varje gång Maken sätter på dem : D

Didgeridoo, det är alltså de där långa lurarna?

KUL att du också är med! Tänkte faktiskt på det, undrade när du skulle haka på!

Ha en skön helg!

StrandMamman sa...

Jag surfar runt på fredagsbloggar runtom i hela världen och tycks lära mig nytt på nästan varenda en :) Kul! Roligt att du kom med, jag har satt till dig på min lista.

nina sa...

Näääe då, jag tröttnar inte på alla dina videor. :-)

Oj vad många minnen som väcks när jag ser alla videor du lagt upp. Jag var utbytesstudent i Melbourne en termin, kom tillbaka till Sverige mitt i kalla vintern och satt i veckor och längtade tillbaka med Waltzing Mathilda, Advance Australia Fair och Down Under på högsta volym... ;-)

Jättekul att höra dem igen och vilken fin version av nationalsången!

Jemayá sa...

Hej! Vad skojigt att få musik från Australien också! Har suttit här och svajat i takt med Digeridoon, skrattat åt Matilda-låten (intressant att lära sig vad den egentligen handlar om! Min förra katt hette förresten också Matilda!) och diggat Inxs, längre har jag inte ännu hunnit , måste läsa lite tidning här emellan :). Hälsningar från Ulla i Österbotten!

Lullun sa...

Åh, musik från Australien. Finns ju massor bra. Hade en lång Men at Work period och ja, fråga mig inte varför men också en Cold Chisel-period (ingen av mina vänner visste så klart vilka de var, men deras låtar får mig fortfarande bara att bli såå glad, förstår inte alls varför... ;-) ) En annan favorit, rent musikmässigt är så klart Nick Cave. Och så ska man väl inte glömma sina yngre år med John Farnham och Crowded House; oj, vad man sjöng med i (Everywhere you go, you always take the) ”Wheater with you”. *hahaha*
Och sjöng med gjorde jag också med Waltzing Matilda, när jag satt i en ärtbåt (typ stor kanot) tillsamans med idel aussies på väg ner för en biflod till den enorma Yangtze-kiang i Kina. DET kändes smått surealistiskt. *hihi*
Oj, vad jag babblar på... Ja, jag gillar ”er” musik helt enkelt och ditt inlägg fick mig verkligen att minnas det. ;-)
Men ja, så måste jag väl också nämna detta med didgeridoon. Min pappa ska nämligen enligt de myndigheter han var i kontakt med då, vara en av de två första privatpersonerna som fick lov att ta en med sig in i Sverige någon gång på 60-talet. En som han fått av sin aborginske adoptivpappa efter sin tid boende i buchen. Jättefin är den, inte alls sådär slarvigt gjord som de flesta turistvarianterna är. ;-) Pappa kan dock inte spela på den utan använde den bara till att kalla in oss till middag när vi var ute och lekte (växte upp på landet så vi var ofta ganska långt bort) eller skrämma våra besökande vänner med. *hahaha*

aussiekicki sa...

Annika: Jag blir alltid så himla glad när jag hör Down Under låten! Kylie har en hel del bra låtar och jag tror att hon kommer hålla på lika länge som Madonna.

MArianne: Jag har dålig koll på om Australiens miljöpolitik har förbättras sedan Labour kom till makten. Men det kan inte vara sämre än innan. John Howard var George Bush´s mini-me i det mesta. Ja jag har tänkt haka på ett tag men har inte fått tummen ur riktigt. Kram!

Strandmamman: Kul! Välkommen till min blogg! Jag ska titta runt bland er andra så snart jag hinner!

Nina: Vilken tur! Åh, men då vet du hur härligt Australien är! Versionen av nationalsången är från OS-invigningen i Sydney.

Jemaya: Varmt välkommen ska du vara till bloggen! Waltzing Matilda handlar ju inte alls om det man tror!

Lullun: Ja det finns ju massor med bra band från AUstralien! Jag har inte så bra koll på nyare band men det finns en hel del bra där också. Kul att du gillade inlägget.
Vilken fantastisk historia om din pappas didgeridoo! Vi ska försöka få tag på en fin spelbar didgeridoo när vi åker tillbaka. det finns på ett ställe i The Rocks, de är ganska dyra bara...