fredag 26 september 2008

Fredagstema: Väggar

Denna veckas fredagstema från Petra är väggar: Walls - it could be anything from a beautiful wall, to what you have ON the wall(s), or what does the wall say about you…

Först ut får bli Australiens och Sydney stora ikon, Operahuset. Frågar man en dansk om vad de vet om Operahuset så svarar de att arkitekten, Jørn Utzon, är dansk. Frågar man en svensk om vad de vet om Operahuset så svarar de att klinkerplattorna som täcker väggarna och taken är från Höganäs. 15 000 kvm Sydney-plattor eller mer än en miljon plattor finns på dessa väggar och tak.

Den här bliden på Operahuset tog jag för ett år och en dag sedan.




Väggarna i vår lägenhet är inte så himla spännande. De är vita med enstaka fondväggar. Här är vårt sovrum. På väggen hänger en av mina favorittavlor som vi fick i bröllopspresent av makens föräldrar. Vallmo i en sädesåker.


Vi har en ljus, fin lägenhet och en del väggar består enbart av fönster. Utsikten är milsvid och jag kan stå länge, länge och titta ut över hamnen, Harbour bridge och Operahuset.

Området vi bor i ligger i de dyra, östra förorterna. För åtta år sedan var det ganska slummigt och nedgånget innan det stora affärslokalsföretaget smackade upp en jättelik galleria med drygt 350 butiker. Huset vi bor i byggdes under samma tidsperiod och nu är området en blandning av nytt och dyrt och gammalt och lite ruffigt.



Vår gågata. Gamla husväggar samsas med nya i bakgrunden.



Killarnas rum nattetid. Nattlampan projekterar på väggen.



Trevlig helg!!

16 kommentarer:

Annika sa...

Fint!! Jättebra inlägg! Operahusets väggar är verkligen kända över hela världen. Har du varit där ngn ggn på ngn föreställning???
Cool street art också!
Ha en fin helg!Kram!

aussiekicki sa...

Tack!! Ja Operahuset, eller husen kanske jag ska säga för de består av flera, är en upplevelse. Vi bor ca 6 km sydöst om Operahuset och ser det från våra fönster. Vi har inte varit på någon föreställning men ska försöka hinna med det innan vi flyttar. Problemet har varit barnvakt men det ska nog gå att ordna nu. Nu kom jag på att jag glömde en blid!!!
Ha en trevlig helg ni med!!!
Kram

Anonym sa...

Vilken utsikt från ert fönster!! Fantastiskt. Gillar också vallmotavlan.

Trevlig helg!
StrandMamman

Saltistjejen sa...

Wow vilken utsikt ni har från er lägenhet!! helt fantastisk!!!!! Sååå häftigt!
:-)
Och vilken jättefin nattlampa ni har till killarna. var har ni kpt den?
Jag gillar att den projicerar ljuset i form av stjärnor och månar på väggen! Jättefint och mysigt.
Kram!!

Petchie75 sa...

Vad härligt det ser ut där ni bor! Jag skulle gärna vilja se fler bilder från ert hem :-)
Operahuset är verkligen spektakulärt - och visst är det kul att det är kakel från just lilla Höganäs!
Kram!!

Anne sa...

Jag tycker mycket om er bröllopstavla, den ger ett lugn på nåt sätt. Färgerna är så sköna, oerhört vacker tavla helt enkelt. Suck ja...den utsikten skulle jag inte tacka nej till. Det går nog aldrig se sig mätt på den, alltid nåt nytt att betrakta. Kan jag tänka mig. Det måste vara rätt häftigt när det åskar t.ex. att se alla blixtar.

Jemayá sa...

Snyggt foto från Sydney! Jag skulle få höjdskräck i er lägenhet :), men härlig utsikt! Och dendär lampan i barnrummet ser härlig ut!!

Marianne sa...

Vilken utsikt!!! Wow! Glöm inte att dokumentera den ordentligt så att ni kan förstora och göra tavla av när ni kommer hem! Och häftig nattlampa! Den skulle jag velat haft om jag var barn. Nu vill jag inte ha någon lampa som lyser på natten, men om jag hade varit liten.

Och visst ÄR det häftigt att operan är byggd av material från kära Skåne! Precis som Jesus i Rio, han kommer från Limhamn han!

Gillar också den där street-arten!

Kram!

Fredrik sa...

Saltistjejen: Lampan finns nog i sverige, min son har en likadan hos sin mamma. Om du inte får svar här, lägg en fråga hos mig ska jag kolla upp det:)

aussiekicki sa...

Strandmamman: Tack! Ja vi har en otrolig utsikt och jag ska nog ta lite kort och lägga upp så ni får se. Tavlan är jättefin och målad av en polsk konstnär (tror jag).
Ha en trevlig helg du med!!

Saltis: Ni har ju också en ganska awesome utsikt! ;-)
Lampan heter Blimp och är köpt på IKEA http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60148659

Jag gillar den skarpt! Kram!!

Petra: Tack! Jag har tänkt länge ta kort och lägga upp med det ser ju jämt ut som en knarkarkvart här hemma! ;-)
Operahuset är en makalös byggnad och det är lite kul att plattorna kommer från lilla SVerige! Kram!!

Anne: Visst är den fin! Mjuka färger och lite drömmade. Älskar den verkligen!!
Utsikten är fantastisk och vi har sett en hel del häftiga oväder. Nyårafton och alla fyverkerier... say no more, say no more....

Jemaya: Ja det hisnar lite i magen när man står på balkongen och tittar ner..... ;-)
Lampan finns på Ikea och heter Blimp, den kostar 249:-
Kram!!

MArianne: Jesus från Limhamn!! Det visste inte jag! Kul att du gillade mina bilder! Kram!!

Fredrik: Fixat!!

Fröken L sa...

Vilken fantastisk utsikt!!! Jag skulle kunna sitta där i timmar och bara filosofera. Rogivande. Var det i Bondi junction ni bodde?

Kram Dila

A home far away sa...

Operahuset är så mäktigt, jag var i Sydney för ett par år sedan när minstingen var drygt 1,5 år, men vi gick aldrig in, var det för många trappor utan barnvagn eller nåt sånt? Eller var jag bara otänkbart lat...

Kram Gunilla i Singapore

Lullun sa...

Lite av en utsikt måste jag säga! och ja, det där med Utzon och operahuset hör man ju mer än ofta här som vu ju har dansk TV. dock har jag aldrig hört dem nämna Höganäs. Kooonstigt... *hihi*

aussiekicki sa...

Dila: Ja, utsikten är verklgien makalös! Vi ser havet ungefär i höjd med Bondi ända bort till Blue Mountains. Det finns alltid något att titta på! Ja vi bor mitt i Bondi Junction och trivs jättebra!

Gunilla: Haha, ja Operahuset är häftigt! Vi har bara varit inne i foajen men hoppas väl att hinna se en föreställning innan vi flyttar hem igen. Kram!

Lullun: Eller hur!! Haha, kan just tänka mig att du har hört talas om Utzon istället för Höganäs då du bor på danskt territorium! Kram!

Anna, Fair and True sa...

Fint ni verkar ha det! Vilken utsikt! Kreativt att ha med Operahuset!

aussiekicki sa...

Anna: Tack! Ja vi har en jättefin lägenhet som vi trivs bra i! Kul att du gillade Operahusiden!