onsdag 29 oktober 2008

Cairns del 2

På söndagen var det dags för nästa utflykt. Fitzroy Island var målet. Vi skulle åka katamaran ut och den var hyfsat stor. Vi satte oss långt fram för att jag skulle kunna se ordentligt och dessutom så fläktade det skönt från dörrarna som var öppna. När vi lade ut önskade kaptenen oss välkomna ombord och talade om att det blåste en ganska hård sydlig vind och att vågorna gick 2-3 m höga så det skulle bli en ganska gropig tripp.

Han rekommenderade oss alla att ha en kräkpåse nära till hands...... Gulp, tänkte jag eftersom jag är en sån som blir sjösjuk. När vi kom ut ifrån hamnen och udden, som skyddade lite, och vände rakt söderut var det som att åka i en torktumlare som lekte berg- och dalbana. Satan i gatan vad hemskt det var.

Båten for upp på vågtopparna och brakade rakt ner i dalarna så det skakade och skrovet kved. Vågorna sköljde över båten och ett tag höll vindrutetorkarna på att slitas loss. Jag och Elias blev ganska illamående men klarade oss från att kräkas. Jag höll mig fast i räcket framför mig med vita knogar och lyssnade på Jonathans glädjetjut brevid.

Ungen var helt i extas och tyckte det var toppen! Besättningen flinade ganska gott åt det. Efteråt sade besättningen att hade det blåst aningens till hade utflykten blivit inställd.Vi kom fram efter en timmes mardrömsresa och vi hamnade i paradiset.

Ön är väldigt vacker med promenadstigar och några stränder. Man kan snorkla, hyra kajak och åka glass-bottomboat. Vi gick bort till en strand som heter Nudey beach som var jättefin. För att komma dit fick vi gå genom djungeln vilket killarna tyckte var spännande.Vi stannade ett tag på stranden och där pratade vi med Jayne och hennes lille son Myles.

Hon var resereporter för Lonely Planet vilket vi konstaterade måste vara världens värsta jobb ;-). Killarna och Myles lekte med alla stenar och koraller. Stranden låg på den södra delen av ön och vågorna var ganska höga, därför gick det inte att snorkla. Vi badade istället och satt i skuggan och njöt av utsikten.

Sedan var det dags för lunch så vi tog oss tillbaka till cafeet. Där träffade vi ett äldre par som också hade varit med på båten och de var vänliga nog att dela ut lite sjösjukepiller vilket vi tacksamt tog emot. Sedan gick vi ner till stranden som låg nedanför cafeet och badade. Vi träffade Jayne och Myles igen som vi småpratade med. Killarna och Klas samt Jayne och Myles simmade sedan ut till trampolinen och barnen hoppade länge.

Killarna och Klas samt Jayne och Myles simmade sedan ut till trampolinen och barnen hoppade länge. Vi hade en fantastisk dag och gick lite motvilligt tillbaka till båten. Resan tillbaka gick mycket bättre även om det gungade rätt bra då med.

När vi klivit av båten blev vi upphämtade till hotellet. Det var skönt att komma tillbaka och pusta ut lite innan vi grillade lite middag. Sedan stöp vi i säng, fullständigt utmattade.