onsdag 6 februari 2008

Semester!

Makens syster, K, med man, A, är på besök! De kom för en vecka sedan och stannar tills på tisdag. Vi bokade tre nätter på motell och gav oss ut på lite äventyr.
Första dagen åkte vi till Royal National Park och stannade en liten stund på Garie beach. Barnen badade en stund. Vi vuxna avstod då det duggregnade lite.

Det är en härlig strand med vacker, vild natur omkring och som inte blir så smockad med folk som Bondi beach blir. När killarna hade badat klart åkte vi vidare mot Wollongong som ligger ca 100 km söder om Sydney.

Efter lunch och incheckning på motellet blev det två timmars intensivt badande på Wollongongs city beach. Vågorna gick riktigt höga och vi hade roligt men man får passa sig. Jag fick en rejäl nässköljning när en våg drog ner mig mot sandbotten.

Maken och A busar med barnen på Wollongong beach.

A, Maken och K med kids spanar in nästa monstervåg.

På kvällen åkte vi upp till Jamberoo som är en liten by uppe i höglandet. Vi var på gång att bo där vid ett annat tillfälle men då var det fullt men maken hade siktat in sig på hotellet och ville gärna käka middag där. Det blev klassisk pubmat och lite småprat med lokalbefolkningen. Mycket trevligt!

Den här skylten satt uppspikad utanför herrtoaletten och gjorde reklam för prostataundersökning.

Motellet i Wollongong var ingen höjdare så vi var snabbt i väg på söndag morgon. Vi körde en bit söderut och stannade vid Kiama blowhole. Det är ett hål i klippan där vågorna sprutar upp. Det låter och ser ut som en stor val som blåser luft ur sitt blåshål. Vackert var det!

Sedan åkte vi vidare mot Jervis Bay som är en stor havsvik ca 200 km söder om Sydney. Där ska världens vitaste sand finnas. Vi åkte ner till Murrays beach som var en makalöst vacker strand med kritvit sand och kristallklart vatten. Det var knappt några människor där alls. Vi hade en otroligt skön efter middag och hade dessutom fått se delfiner simma förbi tidigare under dagen då vi besökte en annan strand.

När vi badat färdigt åkte vi till The Green Patch som låg i samma nationalpark som Murrays beach. I skymningen kommer det fram kängurus, wallabies och en massa papegojor som gärna låter sig matas. Vi fick lite fågelmat av några andra och papegojorna kom genast och åt. Jag hade som mest fem stycken som satt på huvudet och händerna.

Vår första känguru som vi sett vild som inte är i en djurpark eller ligger påkörd längs vägen.

Ett av restaurangbesöken var ett ställe där man stekte sitt eget kött på upphettade stenar. Mycket smarrigt! Vi hann även med en tvåtimmarslunch med vinprovning på Coolangatta Estate. Maten var otroligt god och jag åt en makalös efterrätt. Den godaste jag ätit i Australien! Vi köpte med oss tre flaskor, en verdelho, en semillon och en flarra rött (har inte koll på den druvan).

På vägen hem körde vi om den här lastbilen som inte bara hade tunnor på flaket. Vovven verkade dock rätt nöjd även om man tyckte det såg lite läskigt ut!

Nu är vi hemma igen. Tur att inte den kinesiske doktorn hade koll på allt som slunkit ner i min strupe..... Alkohol, rött kött, snacks och en massa god mat. Men vem tusan kan banta när man har trevligt besök?!
Det blir nya tag om en vecka när de har åkt. Då jäklar!

Anne sa...

Åh, vilka semesterdagar ni haft. Ser och låter helt ljuvligt! Vågorna såg oerhört höga ut på bilden där man ser maken och kidsen. Kan tänka mig det inte är så skönt och lite läskigt spolas under en våg. Sanden du nämnde, man såg på bilden den var väldigt vit och vacker.
Låter som ni ätit en massa gott, gillade upplägget med att biffen steks på en het sten, såg jättehäftigt ut.
Vad var det för efterrätt du åt som var så makalöst god?!
Jag tycker det är många komiska och roliga namn i Australien, som det du nämner nu Wollongong (skrev jag och kom jag ihåg det rätt nu). Gulligt!

Petchie75 sa...

Härlig semester med fina stränder och god mat & vin (nej, banta kan man inte göra när man har gäster!)! Jag megafegis när det gäller höga vågor - som vi har på vår strand här i San Juan. Usch, jag blev översköljd och fick kallsup en gång av en hög våg när jag var på Trinidad och sedan dess är jag väääldigt försiktig.
Vad konstigt att ni inte har sett några vilda (levande) kängurur än - när vi var i AUstralien såg vi dem hela tiden.. men vi körde mycket i the outback (har du hört talas om Lightning Ridge - mycket konstigt ställe!).

Fröken L sa...

Ni verkar ha haft en jätte skön semestertrip. Stranden med den vita sanden såg underbar ut. Håller med petra att man inte kan banta när man har gäster. Ibland måste man faktiskt unna sig det lilla extra.
Kram Dila

Lullun sa...

Härligt! Tack för att jag fick drömma mig bort och för en liten stund glömma de pressande minusgraderna där ute (-26 C för dagen). Och du, njut lungt vidare de sista dagarna med besök! Rom bygdes inte på en dag, eller nått... :-)