onsdag 26 mars 2008

Standarddrinkguiden

Ni hade lite funderingar på standard drinkssystemet som jag skrev om i påskinlägget. Jag ska försöka förklara så gott det går och jag hoppas att jag får till det rätt.

I Australien har man olika alkoholgränser i samband med bilkörning. För vanliga förare i personbilar gäller en alkoholgräns på 0,05% BAC (Blood Alcohol Concentration). Det motsvarar 0,5 promille. I New South Wales (där vi bor) och Western Australia är alkoholgränsen noll för förare som övningskör eller har prövotid på sitt körkort, s k p-platers. Nollgränsen gäller även för förare som framför tunga fordon som lastbilar, bussar och fordon som fraktar farligt gods. Nu hittade jag olika uppgifter för detta. En sida uppgav att man hade en alkoholgräns på 0.02% BAC, 0,2 promille, för p-platers i WA.

En standarddrink motsvarar:

  • 100 ml vin 12%
  • 285 ml öl 4,9%
  • 30 ml sprit 40%
  • 60 ml starkvin 20%

För att hålla sig under under alkoholgränsen för bilkörning:

  • kan män dricka två standarddrinkar första timmen och sedan en i timmen.
  • kan kvinnor dricka en standarddrink första timmen och sedan en i timmen.
Detta är ju väldigt individuellt och man får ta i beräkning matintag och kroppsstorlek osv. Systemet är även till för att bedöma huruvida man befinner sig i riskzonen med sitt alkoholintag.

Låg risk:
  • Kvinnor, upp till 2 standarddrinkar per dag.
  • Män, upp till 4 standarddrinkar per dag.

Medium risk:

  • Kvinnor, 2-4 standarddrinkar per dag.
  • Män, 4-6 standarddrinkar per dag.

Skadligt:

  • Kvinnor, mer än 4 standarddrinkar per dag.
  • Män, mer än 6 standarddrinkar per dag.
Många öl- och vinflaskor anger på etiketten hur många standarddrinkar de innehåller. Fördelen är ju att man kan räkna ut ungefär när man är körbar efter att ha druckit vin dagen innan. Sedan får man ju ta i beaktande hur bra förare man är om man är kraftigt bakfull.

Jag och maken undviker helst att köra dagen efter om det blev livat kvällen innan. Men man kan ju faktiskt inte festa om alltför mycket då man är ansvarig för sina barn även om man är berusad, oavsett om man ska köra bil dagen efter.

2 kommentarer:

Fröken L sa...

Ett intressant system måste jag säga. Håller med dig om att ta det säkra före det osäkra och helst undvika att köra dagen efter ett rejält partajande. Man är inte bara ansvarig för sina medpassagerare utan också för sina medtrafikanter.
Kram Dila

Anne sa...

intressant, intressant också att det kan stå på vinflaskor hur många standarddrinkar de innehåller. Som du säger, eget sunt förnuft gäller så klart alltid men som måttstock och för att ha lite hum om hur man kan ligga till så tycker jag standarddrinkguiden verkar bra!