måndag 22 oktober 2007

Vissa är det skottpengar på...

Jag läste precis på Aftonbladets sida om en liten bebis som föddes 2 oktober och som kom in till sjukhuset, 2 veckor gammal, med frakturer på fotlederna, ena armen och blödningar i ögonen och hjärnan. Klassiska tecken på barnmisshandel.

Pappans försvarsadvokat hävdar att barnet kan ha orsakat skadorna själv genom att ha vridit sig och kastat med armarna i spjälsängen!?! Enligt läkarna har skadorna troligtvis uppkommit genom att någon har hållit barnet i benen och slungat henne i väggen. Flickans ettårige bror har varit på akuten ett flertal gånger med oförklariga skador. Barnen är omhändertagna av sociala myndigheterna.

I veckan som gick hittades en tvåårig pojke i en resväska, flytandes i en damm, i sydvästra Sydney. Man har nu gripit mamman misstänkt för att ha skakat ihjäl pojken. Hon förvarade sedan kroppen i huset i sex dagar innan hon slängde honom i dammen. Mamman hade anmälts av flera personer till sociala myndigheterna men inget gjordes i tid.

I det svenska fallet verkar det som om att man inte kan fastställa vem som orsakat flickans skador. Jag hoppas innerligt att föräldrarna aldrig någonsin får vårdnaden om barnen igen. Jag hoppas innerligt att om de får fler barn, att dessa tas ifrån dem genast vid födseln.
Det övergår mitt förstånd hur man kan skada sina barn på det här sättet.

Jag mår illa bara jag tänker på det.

4 kommentarer:

Fia sa...

Ja att dessa individer är störda, ja det vet vi, men att de ska ha rätt att ha barn, det övergår min (i detta avseende) klena fattningsförmåga.

Att man som jurist alltid ska tillvarata sin klients intressen, ja det vet jag ju också, men denna jurist är ett nytt lågvattenmärke. ööörk!

aussiekicki sa...

Ja, Fia, jag kan inte annat än att hålla med. Det verkar ju som om föräldrarna går fria då det inte går att bevisa vem som har misshandlat barnen.
Vi får innerligt hoppas att de aldrig får tillbaka barnen.

SweFlo sa...

Barnmisshandel och djurmisshandel får mig att bli så förbaskat arg! Det är helt oförståeligt att någon skulle kunna göra något sådant åt ett försvarslöst barn eller djur...

aussiekicki sa...

Sweflo: Ja, det är helt obegripligt....